Søkemotoroptimalisering (SEO) – en innføring

Under kategorien En innføring vil vi forklare viktige begreper og områder innen markedsføring generelt og markedsføring på internett spesielt. Dette er artikler for deg som er nysgjerrig, men ennå ikke har den fulle oversikten.

«Søkemotoroptimalisering kommer av det engelske utrykket Search Engine Optimalization (SEO) og betyr det man gjør for å få en nettside eller et webområde synlig i søkemotorene»

Den mest brukte søkemotoren er Google, som blir brukt i overkant av 90% av alle søk. Andre søkemotorer er Bing, MSN og norske Kvasir. Den nettsiden som kommer øverst i søket når du skriver inn en frase er den siden som er best søkemotoroptimalist i forhold til nettopp denne frasen.

 

Om din nettside er godt synlig i søket avhenger av en rekke faktorer. Hvilke faktorer som avgjør synligheten til de forskjellige nettsidene varierer fra søkemotor til søkemotor. Vi anbefaler å fokusere på å bli synlig i Google søket ettersom de fleste søk blir gjort her og fordi et godt resultat hos Google ofte betyr et bra resultat i andre søkemotorer også.

søkemotoroptimalisering

 

Når vi jobber med strategi for søkemotoroptimalisering bruker vi en firedelt prosess

 

  1. Planlegging av mål og strategier
  2. Søkemotoroptimalisering av nettsiden
  3. Søkemotoroptimalisering utenfor nettsiden
  4. Evaluering av resultater og etablering av nye mål

 

Planlegging av mål og strategi

Før man setter i gang med søkemotoroptimalisering er det avgjørende å legge opp en god strategi. Man bør tenke igjennom og finne svar på spørsmål som: Hva vil man oppnå med nettsiden? Hvem er den ideelle besøker? Hvilken handling ønsker man fra den besøkende? Hvordan leter dine kunder etter den informasjonen du tilbyr? Hvilke nøkkelord er relevante ? Hvem er dine konkurrenter? Man bør sitte igjen med klare mål og strategier før man går videre

Søkemotoroptimalisering av nettsiden

Det er mye du kan gjøre på selve nettstedet for å øke synligheten. Søkemotorene prøver hele tiden å levere det mest relevante resultatet til de som søker etter informasjon. Derfor er det viktig at du bestemmer deg for hvem du vil at skal finne deg. Tenk igjennom hvilke ord du tror de som leter etter det du tilbyr skriver inn i søkemotoren. Disse ordene er dine “nøkkelord”. Nettsiden din bør optimaliseres ut fra disse nøkkelordene. Søkemotorene går igjennom hele nettsiden din og bestemmer hvilke ord eller fraser som er relevante i forhold til din side. Viktige faktorer er blant annet tekniske løsninger, som plattform, struktur, oppbygging av nettsiden og intern linking av innholdet.  Det er også avgjørende at det synlige innholdet på siden, som tekst og bilder er tagget og optimalisert. Pass også på at du har en god linkstruktur på siden din og at alle sidene på nettsiden har relevante og optimaliserte URLer. En god del av den interne søkemotoroptimaliseringen er avhengig av hvilken publiseringsløsningen (CMS) du velger. Vi bygger alle nettsider på publiseringsverktøyet WordPress som er svært godt tilrettelagt for søkemotoroptimalisering.

Når man lager en nettside bør man hele tiden ha den besøkende som hovedfokus. Søkemotorene fokuserer på å levere kvalitet til brukerne og det bør du som nettredaktør også gjøre. Hvis du produserer relevant innhold med god bruk av dine nøkkelord er du allerede langt på vei. Du etablerer deg som en ekspert innenfor ditt marked, du plasserer deg godt i søkemotorene og de besøkende finner god informasjon på siden din. Flere fluer i en smekk og alle blir fornøyde!

 

Søkemotoroptimalisering utenfor nettsiden

Ekstern SEO er basert på et enkelt prinsipp: popularitet og autoritet. Når søkemotorene skal bestemme hvilke sider som skal dukke opp øverst i søket ser de etter hvilke sider som er mest populære og som ser ut til å være en autoritet innenfor et gitt område. Men hvordan kan søkemotorene finne ut av dette? Ved hjelp av linker!

Når en side linker til en annen sender den ut et signal om at den liker den siden den linker til. Dette er ganske logisk når man tenker på det. Hvis du ser en side som du liker, vil du kanskje anbefale den til noen, og du linker til den.

En annen faktor er kvaliteten på linken som peker til din side. Hvis en autoritetside linker til din side ser søkemotorene dette som et mer verdifullt tegn på kvalitet enn hvis en liten privat blogg linker til den. På samme måte som det er stor forskjell på å bli anbefalt av naboen og Barack Obama.

Google vurderer også om den siden som linker til din side er relevant. Eksempelvis er det i høyeste grad relevant om en side som har med hunder å gjøre linker til en side om hunderasen engelsk setter. Det er mindre relevant om en side om markedsføring på internett linker til en side om håndarbeid. Relevante linker har mer verdi enn irrelevante linker.

Sosiale medier blir i økende grad viktig i forhold til ekstern søkemotoroptimalisering. Hvis innhold på nettsiden din blir ”snakkis” på sosiale medier eller går viralt kan dette ha en svært positiv virkning på nettsidens plassering i søkeresultatet. Som et positivt tillegg vil du se en markant økning av trafikk fra de sosiale mediene i seg selv.

Evaluering av resultatet

Når man holder på med SEO er det viktig å holde øye med statistikk og progresjon. På denne måten kan man se hvilken effekt arbeidet har og hele tiden forbedre strategien. Det finnes gode løsninger for evaluering og statistikk. Vi anbefaler å bruke Googles egne verktøy til det meste innen webanalyse.

Å gjøre nettsiden sin synlig i søket handler om god og strategisk planlegging og utøvelse av din markedsføring på internett og bør alltid være en viktig del av din helhetlige markedsføringsstrategi. En viktig tommelfingerregel er å vite hvem du snakker til og hva de ønsker seg av innhold. Ha en god dialog med målgruppen din så vil du få mye gratis søkemotoroptimalisering.

TA DEL I SAMTALEN

Epost-adresser vil ikke publiseres. Obligatoriske felt er merket med *