Ny nettside

Vi får ofte henvendelser fra kunder som ønsker seg en ny nettside. Noen ganger dreier det seg om en splitter ny nettside, men som regel gjelder det et behov for redesign av en eksisterende løsning. Mange nettsider er dessverre en begrensning for bedrifter snarere enn å bidra til positiv vekst og utvikling. Uansett om man ønsker ny nettløsning eller et redesign av en eksisterende nettside, er den aller største utfordringen å planlegge prosjektet.

Som alltid i livet, er grunnarbeidet det viktigste for å lykkes. Tar man seg ikke tid til dette, blir resten av jobben som å pynte pepperkaker fra First Price med melis. Det kan bli ok, men aldri fantastisk. For at vi skal kunne designe og utvikle en perfekt nettside for kundene våre, er det viktig at vi får vite så mye som mulig om bedriftens mål, ønsker og behov først. Deretter i samarbeid med kunden pusle sammen alle de små finslipte bitene som skaper en vellykket helhet.

Ny nettside

Innhold, innhold, innhold

I motsetning til eiendomsmeglernes mantra, «location, location, location» er det innholdet som teller mest på en nettside. Og da mener vi ikke bare tekst, men bilder, video, feeds fra sosiale medier, kart o.s.v. Et bilde sier mer en tusen ord. Selv om du er en kløpper med det lille håndholdte digitalkameraet ditt, er det tvilsomt om bildene du tok i farten på en reingrå novemberdag gjør seg i et stort slideshow på forsiden. Kvalitet er mye viktigere enn kvantitet, invester i noen få gode bilder. Bruk tid på å skrive godt innhold også. Om du ikke klarer dette, få hjelp! Det er ingen skam i å ikke være flink til alt selv.

Velg WordPress

Ja, vi favoriserer. For de aller fleste bedrifter som skal ha ny nettside passer publiseringssystemet WordPress som hånd i hanske. De fleste kundene som kommer til oss sliter med publiseringsverktøy de ikke klarer å bruke og utdaterte løsninger som ikke kan endres uten at pengene flyr. Det er heller ikke gøy å skrive masse relevant innhold som aldri vises i søkeresultatet fordi løsningen ikke er lagt opp for søkemotoroptimalisering. Velg WordPress, som med god grunn har 55% av markedsandelen blant verdens CMS (publiseringsverktøy).

Utseendet teller

Ok, så innholdet er bra, strukturen er lagt. Altså er alt klappet og klart, bordet er dekket. Eller? Alle kan spise med bare kniv og gaffel. Men er det egentlig så hyggelig uten noen stearinlys, uten levende blomster, og plastikkbestikk? Nei, det er ikke det. Design, utseende, estetikk behøves for å unngå at folk snur i døra. Det samme gjelder nettsiden deres, det er ikke nok å legge en god struktur, design må prioriteres for å innby til samhandling med kundene dine. Nettsiden er ofte det første møtet med din bedrift, og et førsteinntrykk er ikke til å kimse av.
Viktig å huske på underveis:

1. Med mindre du bygger intranett, er nettsiden først og fremst ikke for deg, men for kundene dine. Tenk på dem når du planlegger og forfatter innhold.
2. En nettside skal spille på lag med markedsføringsstrategien som er lagt for bedriften. Bruk god tid på å utvikle en helhetlig webstrategi som samsvarer med bedriftens overordnede mål, så blir den nye nettsiden et godt verktøy internt og et fint utstillingsvindu.
3. En webside er ikke et statisk visittkort, men et dynamisk kommunikasjonsverktøy. Ikke legg inn årene etter lansering, legg opp løpet.

FORDELER VED EN GOD NETTSIDE
1. Du får flere kunder fordi flere potensielle kunder vet at du fins
2. Muligheter for å markedsføre spesielle tilbud eller arrangement
3. Fornøyde kunder som vet hvor de kan finne all den informasjonen de trenger
4. Mulighet til å konkurrere med større bedrifter uten å tømme pengebingen
5. Mindre pågang på telefon fordi all viktig informasjon er lett tilgjengelig for kunder
6. Vise personlighet gjennom visuelle virkemidler og tekst

Vi i Nettsett spesialtilpasser løsningene vi leverer til kundens arbeidshverdag, til de besøkendes behov og bedriftens mål. Trenger du hjelp? Ta kontakt da vel!

TA DEL I SAMTALEN

Epost-adresser vil ikke publiseres. Obligatoriske felt er merket med *